Organizacje humanitarne do dłuższego czasu apelują o pomoc dla mieszkańców wschodniej Ukrainy. Na przeciw tym potrzebom i oczekiwaniom wyszły instytucje w Lubaczowie i okolicy.
Zbiórkę żywności z długim terminem przydatności do spożycia, środków higienicznych, środków czystości i odzieży (pościel, ręczniki, koce, ubrania, obuwie) koordynuje lubaczowski Hufiec ZHP. Dary można zostawiać m.in. w przedszkolach i szkołach.
– Odzież może być używana, ale musi być w dobrym stanie i czysta – mówi hm. Danuta Kacprzak, Komendant Hufca ZHP w Lubaczowie.
Zbiórka potrwa do 20. marca br.
elubaczow.com, hp
Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 14 tysięcy naszych obserwujących!
Śledź profil Redakcja Elubaczow na Facebooku.
Szczytny to cel pomoc biednym sąsiadom, ale moje pytanie brzmi skąd ci biedni sąsiedzi maja kasę na takie piękne auta stojące pod Lidlem, Tesco i Biedronką i na zakupy które do nich pakują warte kilka tysięcy złotych. Może to oni powinni pomagać swoim rodakom, bo mnie przeciętnie zarabiającego Lubaczowianina na takie luksusy nie stać. Chcieli Majdanu i wolności to niech za to płacą. Zresztą słowo ,,Rzeź Wołyńska” powinno odbijać się Banderowcom czkawką, a niestety tak nie jest!!! Nadal budują pomniki Stiepana Bandery i chcą przyłączenia ziem polskich, które rzekomo są ich własnością. tak szczerze to żal mi tych biednych dzieci, które nie są niczemu winne i cierpią przez tą wojnę, ale gdzie jest rząd ukraiński który o nie powinien dbać?
Jakim ograniczonym (…) trzeba być aby wyskrobać tak żałosny tekst opluwający wszystko co możliwe.Nie chcesz pomóc nie pomagaj.
Do Rolnick
To ty jesteś ograniczonym (…), a do tego lemingiem i wierzysz we wszystko co pokażą ci media, które sterują takimi jak ty. Pamiętaj, że rzeczywistość nie jest taka jaką pokazują w telewizorku tvn – owskie redaktorki oni mają w tym interes i w du…e mają cierpiących podczas konfliktu zbrojnego ludzi, a ty dalej bezkrytycznie wierz we wszystko (…). Najlepiej weź karabin i jedź na front walczy po stronie tych dobrych, tylko którzy to?
do Rolnicka
Pamiętaj o historii bo ona niestety lubi się powtarzć !!!
Podzielam zdanie „Dżoanny”, również uważam, że skoro ten biedny naród stać na takie samochody (czyli w kraju są pieniądze) to niech próbują sobie radzić w trudnej sytuacji, a nie żerować ciągle na naszym kraju, a do tego nasz rząd – tak wspaniałomyślny, ciągle wspomaga te błędne koło a zarazem tych, którzy wymordowali tysiące naszych rodaków i przy każdej możliwej okazji głośno skandują imię swojego bohatera Bandery – w nich ten duch nie umarł.. w ostatnim czasie coraz częściej pokazują nam to wprost.
Skoro im nie zależy na tym aby ratować, wspierać i wspomagać się wzajemnie, dlaczego My tak chętnie wspieramy ich przy każdej sytuacji? Nie sądzę, że w podobnym momencie oni wyciągnęliby rękę w naszą stronę. Pojedyncze jednostki, celebryci, ale na pewno nie „szarzy” ukraińcy.
MK-1000000 % RACJI ! Dobrze ze sa jeszcze tacy ludzie jak Ty. Ale jak wiesz z ostatniego 25 lecia ,nasz kraj zawsze wszedzie musi pchac sie pierwszy bez zaproszenia i przed szereg.
A my na Wołyniu gdzie sa mogily pomordowanych Polakow nie mozemy postawic nie pomnika ale nawet prostego krzyza. Bo poprawnosc polityczna. Ich Upowskie ,antypolskie g…a stoja nawet na naszym terenie. Czy inne kraje tak sie pchaja ? czytaj Słowacja. Austria, Czechy,Rumunia? Skoro u nich taka bieda to dziwia mnie te zakupy na takie kwoty w Tesco tudziez Lidlu . Ale wladza z gory rozkazuje robic zbiorki.
i jeszcze jedno wazne zdanie- WRÓG MOJEGO WROGA NIE MUSI BYĆ MOIM PRZYJACIELEM
Czy pamiętasz Panie Boże
Nad Wołyniem łunę krwawą
I ten krzyk z płonącej chaty
Mordowanych przez sąsiadów.
Chyba byłeś w tamtej porze
Gdzieś po innej stronie świata,
Bo byś pewnie się zasmucił i przystanął i zapłakał…
Czy słyszałeś modłę Panie,
Oczy ojca czy pamiętasz,
Gdy hańbili córkę jego
Banderowcy jak zwierzęta…
On na drzwiach ukrzyżowany
Błagał „Zmiłuj się nad nami!”
Zlitowali się oprawcy
Skłuli oczy bagnetami…
Czy widziałeś Ojcze Święty
Patrząc z góry przez firmament
Dzieci śliczne jak aniołki
Na sztachety powbijane…
Kto je teraz poprowadzi
Na spotkanie z Tobą Boże,
One przecież takie małe
Zbłądzą same w tych przestworzach…
Czy spamiętasz Panie Świata,
Męczenników tych z Wołynia,
Umierali z myślą o Tej,
która nigdy nie zaginie.
Polska o nich zapomniała,
rozpłynęła się w oddali,
Czasem drżąca ręka starca
świeczkę jeszcze tu zapali.
Porastają chwastem zgliszcza,
groby toną w bujnej trawie,
Jutro już nie będzie komu
świeczki za Nich tu postawić.
Tematem zbiórka darów a tu jadą wściekłym jadem z podtekstem.Nikt nikomu nie każe dawać sknerusy a i wypominać co czyje też nie wasz interes.Zakupy mogą robić gdzie chcą jak i posiadać samochody bo to prawo każdego.Ci co nic nie dają mają najwięcej do powiedzenia.
To nie nacjonalistyczny portal i dlaczego nie widać było patriotów lubaczowskich na przykład przed konsulatem Ukrainy w Przemyślu w dniu 24 października 2014?Jedynie potomkowie byłych mieszkańców Rudki się wtedy pojawili i było ich widać.Widocznie komputer lepiej i wygodniej działa.Na głupotę hejterzy nie trzeba wiele.
Mamy okres Wielkiego Postu, okres wyciszenia, jałmużny. Nie wiem po co te teksty. Wśród ponad 200 uchodźców z głebi Ukrainy sa też Polacy, uciekali nie zabierając nieczego ze sobą. My pomagamy tym ludziom, a nie miejscowym, którzy robią u nas zakupy. Jak mozna uogólniac fakty i być takim zacietym. Dzisiaj Oni a jutro możemy byc My. Kto chce pomaga, otwiera serce i dzieli sie tym, co ma. Kto nie chce, to niech nie wtrąca się i neguje tego, co sie robi. Powyższe komentarze są nie na miejscu.
Co prawda Wielkiego Postu nie utozsamiam z pomoca uchodzcom ale „Dacperka” ma w zupelnosci racje.Tu wcale nie chodzi o ludzi, ktorzy jak piszecie , maja drogie samochody,tylko o tych, ktorzy tej pomocy potrzebuja.Nie ma sensu mieszanie do pomocy dawnych zbrodni, nocy wolynskich i innych faktow historycznych.Sa ludzie , ktorzy zostali bez niczego,kazdy widzial przerazajace zdjecia z Donbasu i innych miejscowosci.Sa wsrod nich ludzie z polskim rodowodem, ktorzy z roznych przyczyn tam zostali. Sa dzieci, niczemu niewinne….Powiem tak . Kto chce i czuje taka potrzebe pomaga…a dyskusje, zupelnie nie na miejscu raczej zostawcie na boku.I jeszcze cos. Wiekszosc rodzin ze wschodu Polski ma rozne wspomnienia z dawnego okresu …ale teraz chyba nie o to chodzi..
Wiadomo wojna to okropna tragedia i cywilom wypada pomagać ale ja jestem naprawdę ciekawy jak ci wszyscy ludzie ustosunkowuja się właśnie do banderowców smiem twierdzić ze ldla ludności zachodniej Ukrainy ten zbrodniarz jest bohaterem narodowym dopóki raz na zawsze się od tej zbrodniczej ideologii nie odetna nie powinniśmy wychylac się przed szereg. Dla mnie jest nie do pomyślenia jak tasi politycy mogą stać pod czerwono-czarna flaga i krzyczeć „chwała Ukrainie…” przecież takie słowa wykrzykiwali banderowcy mordując z uśmiechem na twarzy naszych rodaków.
Już była organizowana pomoc Polakom na ukrainie https://elubaczow.com/link/?rdir=http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20141227/RZESZOW/141229795
Wiem, każdy wywóz z Polski i wwóz na Ukrainę trzeba uzgadniać z odpowiednimi organami państwowymi jednej i drugiej strony, ale jakby pomoc była dla ukraińców walczących na wschodzie ukrainy nie byłoby żadnego problemu z wpuszczeniem konwoju. Na pomoc dla Polaków we Lwowie zgody nie było. Gdyby to była pomoc dla Ukraincow to by puścili, Polaków raczej tam nienawidzą.
Popieram zdanie dżoanny, masz całkowitą rację. Jesteśmy Polakami i pomagajmy Polakom, bo wielu ludzi w Polsce potrzebuje pomocy żyjąc w ubóstwie lub bez dachu nad nad głową. Ukraińcom niech idą z pomocą zamożne kraje które żyją w dostatku.
@johny do tego dodałbym ukraińskich oligarchów
Pomagać można zawsze i wszystkim potrzebujacym. W kosciele jest kosz na dary zywnosciowe dla najuboższych, można zanieść paczkę do MOPSU. Kto chce to pomaga, a Wy dyskutujecie o czymś, co nie ma sensu. Żal..
SKORO PAMIĘTAMY O WOŁYNIU TO PRZESTAŃMY JEŹDZIĆ DO REICHU. CO WINNI SĄ CI MŁODZI LUDZIE? ZNAM BARDZO DUŻO UKRAIŃCÓW, SĄ TO BARDZO FAJNI LUDZIE, TYLKO MAJĄ W GŁOWIE NIEREALNIE POUKŁADANE. MIELI WIZJĘ MAJDANU, ALE NIE TAKIEGO. LICZYLI NA ZACHÓD, PRZELICZYLI SIĘ.
ciekawe co byscie mowili jakby Niemcy spacerowali sobie po Polsce ze swastyka, czyzby nie bylo waszego oburzenia? Sytuacja jest podoba
nie da się w pełni opowiedzieć, ani
pokazać tego, co się działo na Wołyniu i Podolu. Nie da się pokazać nabijania dzieci na
sztachety, przecinania ludzi piłą, odrąbywania rąk i nóg, miażdżenia ludzi w trybach kieratów.
rozpruwania brzuchów ciężarnych kobiet. Nie da się, bo tego obrazu żaden widz, żaden
normalny człowiek nie wytrzyma…
Oprawcy z UPA dobrze wiedzieli, jaki realizowali plan. Zabijali tak, by nie tylko zabić, ale i
przerazić okrucieństwem. Zabijali tak, by wraz z ludźmi zabić też i pamięć o tym strasznym
zabijaniu. W dużej części to im się udało. Jeszcze żyją świadkowie tamtych krwawych dni, a
połowa Polaków nie wie dziś, co to były zbrodnie wołyńskie, kto kogo tam zabijał i dlaczego.
Połowa Polaków nie wie, o Ukraińcach nie wspominam…
Nad ukraińskimi zbrodniami na Wołyniu i Podolu nie było sądu ani trybunału. Był trybunał nad
Niemcami w Norymberdze, był sąd w Rwandzie, w byłej Jugosławii, były różne sądy i trybunały –
a ta zagłada ponad 3 tysięcy wsi, ta straszna, nie dająca się opowiedzieć rzeź ponad 120 tysięcy
Polaków nie została nawet symbolicznie osądzona.
I nawet nie zażądaliśmy tego sądu, ciągnąc do Unii Ukrainę. Chorwaci musieli się rozliczyć,
wydać generała Gotowinę, Serbowie, choć daleka jeszcze droga, musieli wydać Mladica i
Miloszewica – a na Ukrainie Banderze i Szuchewyczowi stawia się pomniki.
Co tam na Ukrainie, skoro w Polsce, na liście przebojów, bryluje grupa „Enej”, nazwana tak od
imienia jednego z najkrwawszych oprawców UPA.
Kiedyś prawda o Wołyniu nie odpowiadała komunistom, potem znów nie pasowała do koncepcji
europeizacji Ukrainy. Dziś Sejm Rzeczypospolitej spiera się, czy to było ludobójstwo.
Nie tylko ludobójstwo, ale pamięciobójstwo przede wszystkim. Zabijanie ludzi wraz z pamięcią o
tym zabijaniu…
Ukrainiec Nie jest moim bratem…..
do,, mieszkaniec Lubaczowa” zapominałeś o Biedronce i Toyocie w jakie lubują się ukraińcy.
Przed wrześniem 1945 r. na obszarach o dużej aktywności podziemia ukraińskiego liczne były głosy nawołujące, by jak najszybciej wysiedlić wszystkich Ukraińców. Przykładem jest powiat lubaczowski.
W lecie 1945 r., gdy ustały dobrowolne zgłoszenia na wyjazd do USRR,
na zebraniu zorganizowanym przez starostę lubaczowskiego Bednarza (Ukrainiec)uchwalono, że dla przywrócenia bezpieczeństwa konieczne jest natychmiastowe przesiedlenie całej ludności ukraińskiej z powiatu lubaczowskiego. Gdy jednak siły 3 DP rozpoczęły we wrześniu
brutalnie ją wysiedlać, starosta Bednarz miesiącami zabiegał o wyłączenie
z wysiedlenia całej gminy Dzików Stary (w której mieszkało około 1300 rodzin
ukraińskich),skąd pochodził jak też Skolin i Bihale twierdząc, że mieszkają tam sami lojalni obywatele polscy. Próbował nawet wyłączyć z wyjazdu ukraińskich drwali i leśników pod pozorem, że są specjalistami niezbędnymi dla gospodarki powiatu.
Starosta lubaczowski był oskarżany przez miejscowy PUBP, że „polonizował” Ukraińców, w tym duchownych i działaczy nacjonalistycznych, wydając im fałszywe zaświadczenia, i to samo polecał podległym urzędnikom21. Postawę niektórych starostów (np. lubaczowskiego -Andrzeja Bednarza) można przypisać przynależności do opozycyjnego PSL.
Między innymi z tego powodu Komitet Wojewódzki PPR chciał ich usunięcia,
ale sprzeciwiał się temu minister administracji publicznej także ludowiec,
Władysław Kiernik.
Po rozpoczęciu przez wojsko przymusowego przesiedlenia uległa zmianie
także postawa wielu polskich mieszkańców, nawet w tych powiatach, gdzie wcześniej było wiele ofiar OUN-UPA, jak w jarosławskim czy przemyskim. Wójtowie
najczęściej bezinteresownie wydawali polskie dokumenty, a księża rzymskokatoliccy metryki chrztu. Liczne tego przykłady mamy w wewnętrznych raportach podziemia ukraińskiego z powiatu przemyskiego; nie ma podstaw sądzić, by przekazywały nieprawdę.
W innych powiatach odnotowano również gesty solidarności z przesiedlanymi.
W powiecie jarosławskim wójt Wiązownicy, w której w czasie napadu w kwietniu 1945 r. zabito 91 mieszkańców, wstawiał się za ukraińskimi mieszkańcami
Surmaczówki. Lokalna administracja dalej konsekwentnie pomagała w różnoraki sposób aby uniknąć wyjazdu 34rodzin. Także dowódcy oddziałów wojskowych przesiedlających powiaty jarosławski i przemyski skarżyli się, że burmistrzowie i wójtowie wydają tymczasowe polskie dokumenty tożsamości Ukraińcom, sprzecznie z okólnikiem MAP. W samej gminie Sieniawa (powiat jarosławski) miano wydać ich około 200. Według zachowanych raportów podziemia ukraińskiego z powiatu przemyskiego, rzeczywiście gminy masowo wydawały lewe dokumenty. Dowódca 26 Pułku Piechoty 9 Dywizji Piechoty Wojska Polskiego donosił, że w samym Przemyślu zwalniano nawet osoby aktywne w ruchu ukraińskim, jeśli było w ich wypadku spełnione kryterium rodzin mieszanych.
Nie były to jedyne formy pomocy. Starosta jarosławski prosił komisję przesiedleńczą o pozostawienie kilkunastu wskazanych rodzin w Zapałowie i Wólce Zapałowskiej, uzasadniając to tym, że są oni potrzebni do prac leśnych, bo
miejscowe lasy zostały zdewastowane, nadto byli dotychczas lojalni wobec
władz. Ujął się też za miejscowym nauczycielem szkoły zawodowej, który – jak
sam twierdził – przyjął kenkartę ukraińską, by móc słuchać radia, dzięki czemu
pozostał w kraju.
Skala wyłączeń w poszczególnych powiatach była spora.(.)
Podobnie w gminie Laszki powiatu jarosławskiego według końcowego
zestawienia wyłączono, według niepełnych danych, ponad 300 ukraińskich
rodzin.Ze Skolina, gmina Wielkie Oczy powiatu lubaczowskiego, wysiedlono
zaledwie cztery rodziny, za resztę mieli poręczyć miejscowi Polacy.
Polacy masowo pomagali Ukraińcom, wystawiając fałszywe dokumenty potwierdzające narodowość polską,księża wydawali metryki chrztu w obrządku rzymskokatolick im, wreszcie ukrywano ukraińskich krewnych, znajomych czy sąsiadów w swoich domach.
Po zakończeniu akcji wysiedleńczej kontynuowano na masową skalę przenoszenie
metryk z pomocą księży rzymskokatolick ich. Lokalne władze wydawały
też „lojalnym” Ukraińcom polskie dokumenty, np. w powiecie jarosławskim.
Po raz kolejny polscy sąsiedzi udzielali pomocy krajanom w czasie akcji
„Wisła”, zwłaszcza że wojsko przesiedlało w jej ramach także rodziny mieszane,
powiązane szerokimi koligacjami z Polakami. Jak np. informowano w jednym
z raportów podziemia ukraińskiego, podczas wysiedlania w Jarosławiu
urzędnicy mówili, by zapisywać się na Polaków. Sołtysi pomagali zabezpieczyć
majątek. W Wietlinie niektórzy gospodarze przechowali u siebie kilka
rodzin ukraińskich, inni pomagali przewieźć mienie przesiedlanych na stacje.
W Makowisku Polacy nawet prosili, by kilku rodzin nie wysiedlać. Również
niektórzy żołnierze w Wysocku pomagali uniknąć wyjazdu. Za przesiedlanymi
wstawiali się przedstawiciele władz i PPR.
Uniknąć wyjazdu było jednak dużo trudniej, bo przesiedlenia w ramach akcji „Wisła” były od początku przymusowe,ponadto sprawniej i lepiej zorganizowane, objęły też rodziny mieszane.
Polacy pomagali także Ukraińcom powrócić w rodzinne strony po akcji
„Wisła”. Wprawdzie przesiedleńcom zakazano powrotu, lecz możliwe było
uzyskanie pozwolenia na osiedlenie za zgodą aparatu bezpieczeństwa, który
w tym celu sprawdzał postawę danej osoby, zwłaszcza w okresie okupacji.
Niejednokrotnie polscy sąsiedzi wystawiali bardzo pozytywne opinie, co niekiedy
pomagało w uzyskaniu zgody aparatu bezpieczeństwa na powrót (jakkolwiek
nie można wykluczyć, że za tą zgodą kryła się chęć umieszczenia informatorów
w danym środowisku, znaczna bowiem część wypuszczonych z obozu Ukraińców
w Jaworznie byli to zwerbowani informatorzy).
IPN, PUBP Jarosław, Lubaczów, WUBP Rzeszów
cdn.
Cenzura tu jak w Korei Polnocnej!!
IPN Rz
Materiały z akcji „WISŁA” w powiecie lubaczowskim.
Opis: Akta zawierające wykazy członków rodzin ukraińskich, mieszanych i pozostałych na miejscu w poszczególnych miejscowościach powiatu Lubaczów.
lata 1943-1947
IPN Rz
IPN BU
Wykaz osób przesiedlonych podczas Akcji „W” z terenu powiatu lubaczowskiego.
Teczka zawiera m. in.: sprawozdanie z przebiegu akcji przesiedlenia ludnosci ukraińskiej na terenie powiatu lubaczowskiego, wykaz posterunków MO pow. przemyskiego, raport z kontroli akcji przesiedleńczej przeprowadzonej przez 3 p.p. w pow. lubaczowskim do dnia 14-05-1947 r., wykazy: miejscowości z jakich wysiedlono,wysiedlonej jak i pozostawionej ludności, pozostawionego mienia, sprzętu, sprawozdania z akcji przesiedleńczej, korespondencję.
Nie ma tych papierów gdzieś w sieci?
Są tylko trzeba sobie w wolnym czasie odkopać: http://www.youtube.com/watch?v=f4OmU0pKmo8&feature=youtube_gdata
A może taki TYTUŁ POMOC POLAKOM MIESZKAJĄCYM NA UKRAINIE
To w końcu wywieźli tych Ukraińców stamtąd czy się wykupili za wcześniej zrabowane mienie
Kiedy listy wywiezionych z Łukawca?
Czy dobrze robił starosta Bednarz miesiącami zabiegając o wyłączenie
z wysiedlenia całej gminy Dzików Stary (w której mieszkało około 1300 rodzin
ukraińskich),skąd pochodził jak też Skolin i Bihale twierdząc, że mieszkają tam sami lojalni obywatele polscy?
No nie wiem?
Że nie wywieźli Ukraińców w 1947 r to się zdziwiłem bo myślałem że było inaczej.
ja też nie. Swoją drogą , to patrząc na niektóre nazwiska można było się tego domyślać. Teraz już wiem , skąd tyle głosów żeby zapomnieć o Wołyniu. Wyjaśnienie już mamy
Przykładowo:
Samagalski niby końcówka -ski (w odmianach -ska,-ski,-icz) ale pochodzenie czysto wschodnie – w Dzikowie prawie 20 osób.
Owerko- większość na ziemiach zachodnich i północnych, w Gminie Wielkie Oczy ktoś jeszcze żyje.
Osowski – większość na ziemiach zach. i płn. a na terenie powiatu Lubaczów kilka osób.
My mamy taki ,,Wołyń ” z Ukraińskiej ręki w najbliższej okolicy np.Rudka,Wólka Krowicka czy Pyszówka.A swego nie znamy ale czyjeś wspominamy.
Spis Ukraińców, których ewakuacja powinna być wstrzymana.1945-1946.
Wykazy mniejszości narodowych i volksdeutscherów lata 1947-1948
Spisy ludności przesiedlonej z powiatu lubaczowskiego w 1947-1948
Wykazy osób przesiedlonych w akcji „W” z powiatu Lubaczów 1947
Regulacja prawna gospodarstw i gruntów pozostałych po przesiedlonych Ukraińcach do ZSRR – wykazy osadników 1945-1947
Wykazy imienne mienia przekazanego z powiatu Lubaczów. 1945.
Wykazy osób przesiedlonych w 1952-1954
Nawet podana jest liczba siewników i młocarni przesiedlonych razem ukraińskimi gospodarzami.
Jaka była liczba ukraińskich koni,krów i świń wysiedlonych na ziemie odzyskane?
Gdzie szukać listy Ukraińców przesiedlonych z powiatu lubaczowskiego do ZSRR bo znalazłem tych co wyjechali na Zachód i Północ i tyle?
To nie przesiedleni Ukraińcy a ich świnie cię interesują?
Do Horyniec i co w końcu dogrzebałeś się? Mimoza – podrzuć coś na temat.
I taki potem nieprzesiedlony śmie pisać że on Polak z pokolenia na pokolenie?
Wykaz gospodarstw i gruntów pozostałych po przesiedlonych Ukraińcach do ZSRR – wykazy osadników 1945-1947
Sołectwo: Bihale i przysiółki
Lista mieszkańców niealfabetycznie a za przysiółkami:
Sople Górne
Niwa
Glinki
Spis Ukraińców, których ewakuacja powinna być wstrzymana.1945-1946.
Sołectwo Bihale:
Nazwiska:
od A do J
od K do R
od S do Z
Czy tylko Bihale,Stary Dzików i Skolin to zamieszkują Ukraińcy?Pomagać trzeba ale pamiętać też.
W tych wioskach, wioseczkach czy przysiółkach mieszkali dawniej Ukraińcy: https://elubaczow.com/link/?rdir=http://freeride_roztocze.republika.pl/mtb_files/menu_wsie_dawne.html
Tych wsi już nie ma a ślad pozostał na mapach.
Ukraińcy na tych terenach wstydzą się-ukrywają swoje pochodzenie wiec nawet zbytnio nie dbają o nagrobki swoich bliskich.Płyty nagrobne pisane cyrylicą zastępują napisami w języku polskim,ba nawet usuwają całość nagrobka no bo przecież dziadowie czy inni już nie żyją od 30 lat to niby można.Jedyny chyba ewenement to cmentarz w Kobylnicy gdzie Ukraińcy są chowani obecnie z płytą i napisem w swoim języku.
Można prosić nazwiska z Bihal od S do Z bo mi się coś nasuwa.Nie wiem czy to możliwe no nie wiem a może mi się wydaje.
Troszkę historii https://elubaczow.com/link/?rdir=http://horyniec.info/8643/70-rocznica-napasci-upa-na-polskie-posterunki/
Nie o historię pytam a o fakty Sokołowski!
@Rolnick to nie była odpowiedź na Twoje pytanie tylko wstawka historyczna umieszczona na innym portalu
Ja pytam gdzie Polak z pokolenia na pokolenie czyżby przekopywał archiwa.
Pamiętaj o historii Dżoana bo ona niestety lubi się powtarzać !
Paweł – historyk, kulturoznawca,językoznawca a co wiesz na temat nazwiska Sokołowski(ska)?
Jakie były faktyczne powody nie wysiedlania Ukraińców z tych terenów według was?
Jak zasymilowali się Ukraińcy w nowej Polsce?Może do tego nie doszło?
Czy to jeszcze Ukraińcy czy już Polacy?
Przechrzczeni czy nie?
Skomentujcie.
Nikt nie chce zabrać głosu?